SPELREGELS  Mei
Scheidsrechtersvereniging Bergen op Zoom e.o.
Vraag 1 Met betrekking tot Regel 5 – De Scheidsrechter Wanneer mag een Scheidsrechter alsnog op zijn beslissing terugkomen als hij zich realiseert dat zijn beslissing niet correct is ? A  Als de wedstrijd beëindigt is en de spelers zich nog op het speelveld bevinden, B  Als hij reeds afgefloten heeft voor de rust en de spelers zich nog op het speelveld bevinden, C  Als hij in de kleedkamer van de assistent-scheidsrechter hoort  dat zijn laatste beslissing voor het affluiten van de 1e helft   onjuist was. D  Dat mag zolang het spel nog niet hervat is, Vraag 2 Met betrekking tot  Regel 5 - De Scheidsrechter Een verdediger staande in zijn eigen strafschopgebied is het niet eens met de assistent-scheidsrechter die niet vlagt voor buitenspel. Terwijl het spel doorgaat, laat hij dit duidelijk blijken door de assistent-scheidsrechter op grove wijze te beledigen. Welke acties zal de scheidsrechter moeten nemen ? A  Hij fluit af en toont de verdediger de rode kaart en hervat het spel met een indirecte vrije schop op de plaats waar de overtreding      overtreding werd begaan, B  Hij fluit af en toont de verdediger de rode kaart en hervat het spel met een strafschop, C  Hij fluit af en toont de verdediger de rode kaart en hervat het spel met een scheidsrechtersbal op de plaats waar de bal was toen werd      afgefloten, D  Hij fluit af en toont de verdediger de rode kaart en hervat het spel met een indirecte vrije schop op de plaats waar de bal was      op het moment van affluiten Vraag 3 Een aanvaller en een verdediger zijn in duel om de bal. Beide spelers houden elkaar vast aan het shirt. Voor de aanvaller is er sprake van een aanvallende situatie. De verdediger onderbreekt met deze actie de aanval van de tegenstander.  Hoe handelt de scheidsrechter in deze situatie ? A  Omdat beide spelers een overtreding van dezelfde ernst begaan ( trekken shirt ) laat de scheidsrechter het spel doorgaan, B  Hij bestraft het vasthouden van de verdediger, omdat deze een aanval onderbreekt. De aanvaller houdt dan ook wel vast, maar     voorkomt daarmee geen “aanvallende “ actie van de verdediger. Om tactische redenen is de overtreding van de verdediger ernstiger en      volgt er dus een directe vrije schop, C  Omdat beide spelers aan het shirt trekken, en de zwaarte van de overtreding hetzelfde is, hervat de scheidsrechter het spel met een     scheidsrechtersbal, D  Omdat beide spelers aan het shirt trekken en de zwaarte van de overtreding hetzelfde is, hervat de scheidsrechter met een     scheidsrechtersbal en toont beide spelers de gele kaart voor het vasthouden van de tegenstander. Vraag 4 Als er tegelijkertijd een overtreding wordt gemaakt door 2 tegenstanders wat is dan de volgorde van zwaarte, dus aan wie wordt dan de vrije schop toegekend ? A  1 Hervatting ( directe vrije schop voor indirecte vrije schop ) - 2 Tactische gevolgen - 3 Sancties ( rode kaart voor gele kaart ) - 4     Fysieke ernst      ( fysieke overtreding voor hands of buitenspel ) B  1 Fysieke ernst ( fysieke overtreding voor hands of buitenspel ) - 2 Hervatting ( directe vrije schop voor indirecte vrije schop ) - 3     Sancties ( rode kaart voor gele kaart ) - 4 Tactische gevolgen. C  1 Sanctie ( rode kaart voor gele kaart ) - 2 D  Geen van bovenstaande Vraag 5 Op het moment dat een speler binnen het speelveld voorbij komt lopen, gooit een gewisselde speler van de tegenpartij vanaf de bank een bidon naar deze speler. Hoe hervat de scheidsrechter het spel nadat hij dit heeft onderbroken en de gewisselde speler de rode kaart heeft getoond ? A  Met een scheidsrechtersbal op de plaats waar de bal was toen het spel werd onderbroken, B  Met een indirecte vrije schop op de plaats waar de speler werd geraakt, C  Met een indirecte vrije schop op de plaats waar de bal was toen het spel werd onderbroken, D  Met een directe vrije schop op de plaats waar de speler werd geraakt of geraakt zou worden. Vraag 6 De scheidsrechter onderbrak het spel omdat hij zag dat een verdediger het speelveld verliet en één van de wisselspelers van de tegenpartij ( die aan het warmlopen waren ) in het gezicht spuwde. Hoe zal de scheidsrechter nu moeten handelen ? A  Hij toont de verdediger een gele kaart en hervat het spel met een scheidsrechtersbal nabij de zijlijn, B  Hij toont de verdediger een gele kaart en laat het spel hervatten met een indirecte vrije schop voor de tegenpartij nabij de zijlijn, C  Hij toont de verdediger een rode kaart en laat het spel hervatten met een directe vrije schop voor de tegenpartij op de zijlijn het dichtst     bij de plaats waar de overtreding plaatsvond, D  Hij toont de verdediger een rode kaart en laat het spel hervatten met een scheidsrechtersbal op de plaats waar de bal was toen het     spel werd onderbroken. Vraag 7 Nadat de scheidsrechter het teken voor het nemen van een strafschop heeft gegeven maakt de nemer bij de afronding van zijn aanloop een schijnbeweging en hij trapt de bal vervolgens in het doel. Wat moet de scheidsrechter beslissen ? A  Hij laat een aftrap nemen na een geldig doelpunt, B  Hij laat de strafschop overnemen, C  Hij keurt het doelpunt af en laat het spel hervatten met een indirecte vrije schop voor de tegenpartij vanaf de plaats van de overtreding     en toont de nemer een gele kaart, D  Hij keurt het doelpunt af en hervat de een scheidsrechtersbal op de plaats van de overtreding. Vraag 8 In welke van de volgende situaties dient het spel te worden hervat met een indirecte vrije schop ? A  Te hoog trappen op het moment dat de tegenstander de bal wil koppen en waarbij de tegenstander wordt geraakt, B  Een tegenstander duwen, C  Een tegenstander proberen te laten struikelen, D  Spelen op gevaarlijke wijze. Vraag 9 Tijdens een strafschoppenserie stuit de bal uit een strafschop via de lat vóór de doellijn op de grond en gaat dan alsnog in het doel. Wat moet de scheidsrechter beslissen ? A  Doelpunt afkeuren en de strafschop laten overnemen, want de strafschop is niet rechtstreeks in het doel gegaan, B  Doelpunt afkeuren en de strafschop laten overnemen, want de strafschop heeft zijn uitwerking gehad op het moment dat de bal tegen     de lat komt, C  Doelpunt afkeuren en de strafschop laten overnemen, want de strafschop heeft zijn uitwerking gehad op het moment dat de bal vóór     de doellijn op de grond komt, D   Doelpunt. Vraag 10 De assistent-scheidsrechter steekt zijn vlag omhoog om aan te geven dat de bal de zijlijn geheel gepasseerd heeft en roept dit ook door de headset. Voordat de scheidsrechter echter kan affluiten, ziet de scheidsrechter dat een verdediger binnen zijn strafschopgebied een aanvaller slaat. Wat moet de beslissing van de scheidsrechter zijn ? A  De scheidsrechter toont de verdediger een rode kaart en hervat met een inworp, B  De scheidsrechter toont de verdediger een rode kaart en hervat het spel met een strafschop, C  De scheidsrechter toont de verdediger een gele kaart en hervat het spel met een strafschop, D  De scheidsrechter toont de verdediger een gele kaart en hervat het spel met een inworp. .
Spelregelvragen September
© Lorem ipsum dolor sit Nulla in mollit pariatur in, est ut dolor eu eiusmod lorem
Scheidsrechtersvereniging Bergen op Zoom e.o.